top of page

Alidor gin

Zoals ik in het vorige artikel al aankondigde bespreken we vandaag nóg een gin die gemaakt is door de Bassets Distillery: de ALIDOR GIN.

De Alidor is eigendom van Pieter Verhoye, die de gin genoemd heeft naar zijn overgrootvader Alidor. Alidor had vroeger een café in Kachtem en is eigenlijk tot op vandaag de enige in zijn familie die ooit iets in de horeca heeft gedaan.

Met de Alidor Gin wil Pieter eigenlijk back to basics gaan en wil hij kwaliteit bieden in plaats van enkel speciale ingrediënten of “coole” flessen te gebruiken.

Botanicals:

  • Jeneverbes

  • Kafir limoen

  • Zeste van citroen

  • Limoen zeste

  • Lavendel

  • Wilde Salie

  • Wilde Tijm

  • Laurier

  • Basilicum

  • Wilde Rozemarijn

  • Dille

  • Cascade Hop

Tastingnote:

Neus:

Het eerste wat me te binnen schiet is: salie! En look! Daarna komen er frisse citrusvruchten bij, ook de jeneverbessen zijn bescheiden aanwezig. Na een tijdje wordt hij licht floraal en fijn geparfumeerd.

Wat me weeral opvalt is dat er een lichte gerooktheid in zit en opnieuw een heel herkenbare geur. We kunnen gerust zeggen: een typische “Bassets neus”!

Smaak:

Een mooie ronde aanzet met als hoofdsmaken gerookte salie & citrusfruit, na een tijdje komt de bloemigheid ook hier meer naar voren. Bij de tweede nip krijgt hij een pikante twist met een groot kruidenboeket.

Het is heel duidelijk dat deze Alidor gemaakt is door de Bassets Distillery, ik omschrijf hem dan ook nog het best als een stijl combinatie van twee van hun topproducten: de Message Exclusive Gin en de Gaugin I, maar daar kom ik straks nog op terug!

Finish:

Een middellange finish die mooi droog eindigt, met dank aan de jeneverbessen.

Gin & Tonic:

Als tonic opteer ik voor de Erasmus Bond Botanical.

Door deze tonic te gebruiken kan de gin mooi zijn stempel drukken en krijg je een droge Gin & Tonic.

Ben je echter liefhebber van een iets zachtere Gin & Tonic dan kan je - zoals Pieter zelf aanraadt - de Franklin & Sons Tonic gebruiken.

Garnituur:

Als garnituur ga ik een schijfje limoen en/of sinaasappel en een klein takje citroentijm toevoegen, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig bij kwalitatieve gins de garnituren liever helemaal achterwege laat!

Conclusie:

Tja, de conclusie was niet gemakkelijk, want hoewel ik deze Alidor best lekker vind zit ik toch met een dubbel gevoel.

Als ik puur naar de kwaliteit van deze gin kijk dan kan ik met een gerust hart zeggen dat ik hem lekker vond.

Een beetje speciaal ook, door de combinatie van alle kruiden, zoals veel van de producten van De Bassets distillery . Daar zit nu echter ook net het “probleem”.

Ik heb het voordeel (of nadeel?) dat ik alle gins die Bas gemaakt heeft in mijn verzameling heb staan en het valt mij op dat alle nieuwe gins van Bas op smaak en geur een combinatie lijken van al eerder verschenen producten.

Een paar voorbeelden:

De Alidor Gin is een combinatie van The Message Exclusive Gin en de Gaugin I.

De Tanneke Gin is dan weer een combinatie van de Bardo 27 Gin en The Message Exclusive Gin.

De Summerfest Gin van Sergio Herman is tot slot een combinatie van The Message Exclusive Gin en de Gaugin I en lijkt zelfs heel erg op deze Alidor Gin.

Is dat verkeerd? Dat laat ik in het midden, maar het valt mij wel op dat Bas altijd uit dezelfde vijver vist! Omdat ik een tijdje geleden de mensen van Spirits by Design van dezelfde praktijken verdacht, vind ik het maar fair dat ik ook nu eerlijk mijn bevindingen weergeef.

Ik zie het ook meteen als een tip of misschien zelfs een raad voor Bas: zie er op toe dat niet alle gins uit de Bassets stal kopieën van elkaar worden!

Let wel, dit zijn mijn PERSOONLIJKE bevindingen, gebaseerd op mijn persoonlijke smaak- en ruikvermogen!

Nu heb ik getwijfeld of dit een invloed mag hebben op mijn score en ik ben tot de slotsom gekomen van niet. Lekker is lekker en kwaliteit is kwaliteit!

Score:

Daarom geef ik deze Alidor een mooie 91/100 en is daardoor een aanrader voor gevorderde liefhebbers van complexe gins.

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie: K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

Tussen 60 en 69 op 100 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets.

Tussen 70 en 79 op 100 staat voor:

Is weeral iets beter maar nog niet goed genoeg om in mijn kast te staan.

Tussen 80 en 85 op 100 staat voor :

Nu beginnen we er te komen, maar echt helemaal overtuigd ben ik nog niet. Zeg maar de twijfel gevallen.

Tussen 85 en 89 op 100 staat voor:

Alright! Hier word ik al blij van. Die zou ik nog eens kopen. Top 100 materiaal.

Tussen 90 en 95 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding, echte topper! Top vijftig materiaal!

Tussen 96 en 100 staat voor:

Ben ik in de 495 gins die ik al geproefd heb nog maar 1 keer tegen gekomen!

96/100 : Tarquin’s Dry Gin The Nomadic Limited Edition.

bottom of page