top of page

City Of London distillery- Square Mile Gin:

City of London Distillery – Square Mile gin.

Vandaag gaan we het hebben over één van mijn favoriete gin merken: de city of London distilleerderij, gelegen in het Square mile district van London, ook wel de city of London genoemd.

De distilleerderij is in dat district gelegen en bevindt zich in de bijna verborgen C.O.L.D bar.

Dat klinkt raar, ik weet het, maar bekijk het filmpje via deze link maar eens en jullie zullen helemaal mee zijn:

https://vimeo.com/86987002

Zoals jullie gezien hebben ligt de distilleerderij achteraan in de bar, afgesloten met een glazen wand.

De City of London is het historische en financiële hart van Londen. Het wordt ook wel kortweg The City genoemd, of The Square Mile, naar het geringe oppervlak van de oude ommuurde stad. Het maakt samen met twaalf boroughs deel uit van Inner London, omringd door Outer London in Greater London.

De geschiedenis van Londen is die van de zelfstandige kooplieden in de City of London tegenover de koninklijke macht in de City of Westminster. Tot op de dag van vandaag moet de Britse koning(-in) bij het binnenrijden van de City het zwaard van de stad kussen om daarmee de rechten van de City te erkennen. Het motto van de oude stad "Domine dirige nos" is vertaald uit het Latijn "Heer, leid ons".

Aan Threadneedle Street staat de Bank of England (de Engelse centrale bank), ook wel bekend als The Old Lady of Threadneedle Street, de Royal Exchange en de London Stock Exchange (effectenbeurs).

Lombard Street is sinds lange tijd de straat waar de grote banken zijn gevestigd. Op Ludgate Hill, aan het eind van Cannon Street, staat de na de grote brand van Londen de door Christopher Wren herbouwde St. Paul's Cathedral. Hier treden de leden van het Britse koninklijk huis volgens de traditie in het huwelijk. In een muur langs Cannon Street staat de London Stone, die de belangrijkste Romeinse mijlpaal zou zijn geweest, maar verplaatst is. Een ander bouwwerk van Wren in de City is de aan Cheapside gelegen St. Mary-le-Bow (1670-1680).

In het westen ligt de Old Bailey, het hoogste gerechtsgebouw van Engeland.

In het noordwesten ligt de woonwijk Barbican Estate, met veel hoogbouw.

Dank u, Wikipedia!

Deze Square Mile Gin is eigenlijk een eerbetoon aan deze oude ommuurde stad.

Hij wordt gebotteld op 47,3% alcohol en de gebruikte botanicals zijn:

  1. Jeneverbes

  2. Koriander

  3. Engelwortel

  4. liswortel

  5. citroen

  6. bittere sinaasappel

  7. zoethout

  8. Pompelmoes

Tastingnote:

Neus: het valt me direct op hoe zuiver de spirit is. Dan krijg ik mooie citrus, een beetje aards en kruidig, koriander en natuurlijk jeneverbessen.

Smaak:

Een hele zachte en ronde spirit die mooi vettig is in de mond! My cup of tea!

In eerste instantie zijn er aroma's van pikante kruiden met sporen van wilde Madagascar peper. Dan komen koriander en citrus en jeneverbessen.

Finish:

Een mooie droge, lange afdronk op jeneverbes en bittere engelwortel.

Ja, echt wel heel lekker!!!!!

Ik kan hier heel de avond gewoon puur van genieten!

Weet je wat? ik stop er hier mee, het is gedaan, jullie mogen naar huis gaan!!!!!

http://youtu.be/D9GQ0n14KLI

😜😜😜😍

Maar nu even serieus: probeer hem zeker ook eens puur!

Gin & Tonic:

We gaan hier in 2 richtingen werken: een zachte pure weg en een droge, fruitige, maar toch

enigszins bittere versie.

Voor de pure versie ga ik opteren voor een genre Goldberg, Thomas Henry en Erasmus bond classic tonic, en de volgorde wijst op mijn voorkeur.

Voor de fruitige bittere versie ga ik opteren voor een East Imperial Burma tonic of de Markham tonic.

De ME zou hier ook bij passen maar die is er nu eenmaal niet meer. 😭😭

Garnituur:

Hier ga ik echt niet teveel bijkappen ... sterker nog: ik doe er gewoon niets bij! Ja, ik meen het, we doen er niets bij!

Ik vind nog steeds dat er in veel bars veel te veel bij gegooid wordt, “hoe meer hoe beter” lijkt dikwijls het motto. Nee jongens het is juist “hoe minder hoe beter”!

Voor diegenen die het echt niet kunnen laten: enkel een kleine zeste van sinaasappel en eventueel 2 wilde Madagascar pepers.

Conclusie:

Dit is echt wel overduidelijk zeker: een mega lekkere gin !!

Score:

BOENK! 4,5 op 5 !

En recht in mijn top 10 van alle gins die ik ooit geproefd heb. Hoeveel dat er al zijn? Laat me volstaan met te zeggen: héél veel 😜

Als primeur kan ik nu al zeggen dat de volgende gin even lekker is!!!

Nu gaan jullie mij natuurlijk ook vragen waar deze te koop is, wel ik kan jullie vertellen dat hij binnen 14 dagen te koop gaat zijn bij gastro kadoo in Bree.

Nog even geduld dus!

Maar hou zeker hun pagina in het oog want ze zullen hem zeker aankondigen.

bottom of page