top of page

East Imperial tonic :

East Imperial.

Vandaag gaan we het eens niet over gin hebben maar wel over de pas op de Belgische markt gelanceerde East Imperial range.

Ik hoor sommigen onder jullie al denken: “Weeral een nieuwe tonic!” en ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook zou denken, maar naar de komst van dit gamma heb ik eigenlijk wel uitgekeken want ik hoorde via buitenlandse gin-kennissen enkel lovende woorden over deze East Imperial.

We lopen nu wel al een beetje op de feiten vooruit, we gaan eerst een aantal zaken op een rijtje zetten.

Deze East Imperial is afkomstig uit Nieuw Zeeland en wordt gemaakt volgens een authentiek recept

dat dateert van in 1903.

Om dit te kunnen verwezenlijken zijn de makers gaan uitzoeken waar de oorspronkelijke kinine vandaan kwam en zo zijn ze op het eiland Java terecht gekomen.

Weet wel dat kinine oorspronkelijk enkel in Peru voorkwam en dat een zekere Charles Ledger (jup, waar later een tonic merk naar is vernoemd!) er in slaagde om - met hulp van een inboorling - de zaden van de kinaboom het land uit te smokkelen en die voor veel geld aan de Nederlanders verkocht die er later plantages mee opzetten in Java.

Hetzelfde hebben ze ook gedaan met de ruwe rietsuiker die ze gebruiken, ook hiervoor zijn ze terug naar de oorsprong gegaan .

De kinine die ze gebruiken komt van de kina boom op Java en het duurt ongeveer 7 jaar totdat de boom groot genoeg is om dan de schors er van te kunnen schrapen.

Daarna moet die schors nog 17 dagen drogen eer ze kan gebruikt worden.

Die kinine is uiterst belangrijk in de East Imperial Tonic. Waarom? Wel, de hoeveelheid kinine die ze toevoegen is de hoogste van alle tonics op de markt. Door de geringe hoeveelheid rietsuiker die ze aan de tonic toevoegen bevat elk flesje slechts 30 kalorieën.

Momenteel zijn er nog maar 2 versies beschikbaar: de Old World tonic en de Burma tonic.

De Old World mag je bestempelen als een uiterst strakke, pure tonic terwijl de Burma een meer fruitig karakter krijgt door de toevoeging van Thais citroengras en Manao limoen.

Hier en daar heb ik reeds gelezen dat aan de Burma tonic ook bitters worden teogevoegd, maar dat klopt geenszins.

Wat de mensen van East Imperial wel aanraden is om - volgens de traditie van de Long pink gincocktail die in de overbekende Pegu Club in Rangoon werd geserveerd - nog 2 druppels bitters toe te voegen aan je Gin & Tonic, maar de Burma tonic zelf bezit geen bitters!

In de zomer komen er nog 2 nieuwe expressies: de Yuzu en de Grapefruit Tonic, maar daar komen we later nog eens op terug. Ik geef graag nog mee dat ze zich bij East Imperial er echt op hebben toegelegd om een onuitgegeven bubbel te bekomen: je kan ze zelfs vergelijken met de bubbels die in kwaliteitschampagne zit! Om dit te bekomen én te behouden hebben ze zelfs hun flesjes hieraan aangepast!

Maar genoeg gepraat, nu gaan we proeven!

Tasting notes:

Old World tonic:

Neus: Onmiddelijk een mooie frisse, citrusachtige geur die vrijwel direct evolueert naar mooie florale en aardse tinten.

Smaak: Wat mij direct opvalt is de mooie droge, uiterst pure smaak die openbloeit naar licht zoetige, aardse tinten die we natuurlijk te danken hebben aan de Cinoa schors.

Finish:

Een droge, licht bittere finish met overtuigend veel kinine.

Burma tonic:

Neus :

Wat mij hier direct opvalt is de veel frissere neus dan bij de Old, met veel minder aardse tinten maar wel meer citrus vruchten.

Smaak:

Die lijn trekt zich door in de smaak: hier is de kinine veel meer op de achtergrond en eisen de citrusvruchten de hoofdrol op.

Finish:

Een licht bittere, fruitige finish, maar nog altijd eentje met de nodige droogte.

Conclusie:

Het ongeduldig wachten is niet voor niets geweest, ik ben echt wel positief verrast door deze tonic range.

Aangezien ik hou van pure, droge Gin & Tonics ga ik waarschijnlijk dikwijls teruggrijpen naar de Old World tonic.

Als ik een fruitige tonic nodig heb gebruikte ik vroeger bijna altijd de ME tonic maar omdat die momenteel niet meer beschikbaar is in België zocht ik een alternatief. Wel, ik heb die in de Burma gevonden!

Ja, ik ben echt fan van deze East Imperial range! Ik kan dan ook niet wachten tot de zomer om de twee nieuwe expressies te kunnen proeven.

Ook de liefhebbers van Ginger ale, Ginger beer en soda water kan ik de versies van East Imperial zeker aanraden.

Graag had ik hierbij Kurt Heddebauw van G&Teasing nog eens willen bedanken!

Waarom? Wel, Kurt is DE referentie op gebied van de geschiedenis van Gin & Tonic en hij bezorgt mij vaak nuttige informatie. Ik vind het dan ook belangrijk dat ik jullie dat meegeef: ere wie ere toekomt!

Ik heb ook nog een tip voor jullie: Kurt heeft een lezing uitgewerkt over die geschiedenis, een echte aanrader voor gin nerds als wij. 😜

bottom of page