top of page

Cotswolds Gin

Cotswolds London dry gin.

Voor we de gin zelf gaan bespreken, geef ik mijn lezers eerst een beetje aardrijkskunde en algemene kennis mee. 😉

De Cotswolds is een heuvelrug in centraal Engeland, het gebied omspant de graafschappen Somerset, Warwickshire, Wiltshire, Oxfordshire en Worcestershire, maar het grootste deel ligt in Gloucestershire. De streek is met 2038 km2 de grootste “Area of Outstanding Natural Beauty” in het Verenigd Koninkrijk. Een veelgebruikte bijnaam is “The Heart of England”.

De Theems ontspringt nabij het dorpje Kemble op vier kilometer van Cirencester, de grootste stad van Cotswold, de naam van een in 1974 nieuw gevormd bestuurlijk district in Gloucestershire. De heuvelrug vormt de waterscheiding met de Severn. Er worden sinds eeuwen steengroeven aangeboord en blootgelegd. Voor de bouw van de St. Paul in London werd een groeve in Taynton aangesproken. De landschappelijke architectuur van veel dorpen en stadjes is typisch, vooral vanwege de gebruikte leisteen voor muren en daken. (Dank u,Wikipedia)!

Zo zie je maar dat de blog van Gin UR way lezen ook nog voor iets anders goed en net enkel om een drankverslaving te kweken. 😜

De Cotswolds distilleerderij is opgestart in 2014 als whisky distilleerderij, maar zoals zo dikwijls hadden ze een cashflow probleem en zijn ze ook gin beginnen stoken.

Gin heeft nu eenmaal geen 20 jaar rijping in een vat nodig om lekker te zijn, maar kan direct verkocht worden en zorgt dan ook onmiddellijk voor inkomsten.

Dit is vandaag nu eenmaal het klassieke verhaal bij veel nieuwe whisky distilleerderijen en is meteen een goede tip voor de whiskyliefhebbers: drink meer gin, dan kunnen jullie misschien binnen 10 à 15 jaar terug lekkere en - nog belangrijker!- betaalbare whisky drinken!

Maar goed, verder over de gin nu.

De Cotswolds gin heeft als basisalcohol eentje die van tarwe gemaakt is en heeft eigenlijk een tweedelig productieproces.

Van zodra ze de basisalcohol gestookt hebben laten ze hierin drie van de negen botanicals macereren gedurende 12 uur:

  • Jeneverbessen

  • Koriander

  • Engelwortel

Daarna voegen ze de laatste zes botanicals toe in de distilleerkolf om die dan samen met de eerste drie te distilleren.

Die zes botanicals zijn :

  • Laurier

  • Pompelmoes

  • Lavendel

  • Limoen

  • Zwarte peper

  • Kardemom zaden

Tot zover de technische uitleg, want nu is het eindelijk tijd om te proeven en jullie mijn tastingnote te geven.

Tastingnote:

Neus:

Onmiddellijk jeneverbessen, maar ze worden mooi bijgetreden door citrusfruit , dan komt de koriander.

Daarna krijg ik graan, maar dan graan dat juist geoogst is. Ook florale tinten komen er bij.

Smaak:

Terug jeneverbessen up front, kruidig en pikant is hij ook. Viooltjes (vreemd dat het geen lavendel is, want die zitten tussen de botanicals) komen er ook bij, ze worden mooi aangevuld door pompelmoes maar zo eentje die licht bitter en toch een beetje zoetig is.

Ja een vrij complexe gin die volledig in balans is! I’m in love.💕😍

Finish:

Een spicy lange droge afdronk.

Gin & Tonic:

Zoals steeds ga ik ook nu weer twee verschillende stijlen voorstellen, maar om eerlijk te zijn: eigenlijk verschillen ze deze keer niet zoveel van elkaar.

Mijn favoriete combinatie is met de Gasco Bitter Dry Tonic, die de G&T super strak maakt, maar met een mooie fruitige twist die naar pompelmoes neigt.

Het enige spijtige is dat deze Gasco Bitter Dry Tonic momenteel moeilijk vast te krijgen is door een dispuut tussen invoerder (of moet ik zeggen “ex- invoerder”?) en producent, je kan hem eventueel ook vervangen door de Erasmus Bond Dry.

Als tweede alternatief stel ik een combinatie voor met de AQ Monaco tonic. Door deze te gebruiken wordt de Gin & Tonic iets minder droog en strak, maar iets zachter en fruitiger.

Garnituur:

Ik werk af met een blaadje laurier, roze pompelmoes zeste en een kardemom pitje. Wat ook perfect werkt is de laurier vervangen door een blaadje salie.

Conclusie:

Het vreemde aan dit verhaal is dat ik hem ergens in 2014 proefde en helemaal geen fan bleek van deze Cotswolds. Integendeel, ik had zelfs een serieuze off-note!

Ik weet wel nog dat het een andere batch was dan de fles die ik nu in mijn bezit heb ... heeft het hier iets mee te maken of lag het toen gewoon aan mij?

Het kan nu eenmaal dat je smaak en geur beinvloed is door datgene wat je die dag gedronken en gegeten hebt, dus laat ik het maar volledig bij mij leggen.

Dit is dan ook meteen de reden dat ik nooit mijn mening vorm na één proeftest.

Ik maak mijn tasting note altijd gespreid over 3 dagen en dit om 100% zeker te zijn dat ze juist is.

Ik vind deze Cotswolds een topper want hij zit recht in mijn smaakprofiel en daardoor in mijn top 20 !

Score:

Mijn score is dan ook een een dikke 4,4 op 5 en daarmee komt hij heel hoog te staan in mijn persoonlijke top 100!

Hop hop !!!!! spring in je auto, haal een Cotswolds Dry Gin en geniet ervan!!!!

Stop! Nog iets! Vergeet niet om mij uit te nodigen van zodra je een fles te pakken hebt! 😘

Auteur: G.V. van Gin Ur Way

Eindredactie : K.H. van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

0 op 5 staat voor:

Opgepast! Afblijven! Hier word je blind van!

Tussen 1 en 2 op 5 staat voor :

Juist goed genoeg om de afvoer mee te ontstoppen!

Tussen 2 en 3 op 5 staat voor:

Enkel geschikt om mijn verfborstels mee uit te wassen!

Tussen 3 en 4 op 5 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets en vind ik niet meer de moiete om te kopen

Tussen 4 en 4,4 op 5 staat voor:

Alright! Nu komen we er! Hier word ik al blij van! Die ga ik zeker nog eens kopen!

Vanaf 4,5 op 5 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding! Top twintig materiaal!

5 op 5 staat voor:

Is nog niet gemaakt of ben ik in de 473 gins die ik al geproefd heb nog nooit tegen gekomen!

bottom of page