top of page

Adnams Copperhouse gin.

blog/18214213/?claim=cgaf7wdh84b">Follow my blog with Bloglovin</a>

Adnams Copper House Gin.

De Adnams brouwerij annex distilleerderij bevindt zich in South Wold en bestaat al sinds 1872. Ik spreek van een brouwerij omdat er tot 2008 enkel bier werd gemaakt, tot de voorzitter van de raad van bestuur het idee opperde om ook alcoholische dranken te produceren. Eerst werd er gekozen voor wodka en whisky, later werd ook gin aan het gamma toegevoegd.

De mensen van Adnams maken hun gin helemaal vanaf nul en we gaan proberen om dit hele proces eerst een beetje te verduidelijken.

Van nul beginnen wil eerst en vooral zeggen dat zelfs de basisalcohol zelf wordt gestookt: Adnams Copperhouse is volledig gedistilleerd uit gemoute gerst van East Anglia. Masterbrouwer Fergus Fitzgerald maakt eerst een bier op basis van 6% alcohol, maar zonder hop bij te voegen, een tussenproduct dat in het jargon de “wash” wordt genoemd. Die wordt naar de distilleerderij getransporteerd om daar verder behandeld te worden door Master Distiller John McCarthy.

Het maken van een sterke drank vraagt nu eenmaal andere ervaring en kennis dan het maken van bier!

Hier gaan ze het bier (of beter: de wash) een eerste keer in een column still distilleren zodat men een alcohol volume krijgt van rond de 80%.

Aangezien de Europese wetgeving vereist dat de basisalcohol van sterke dranken minimaal 96% is, moet men die vervolgens herdistilleren in een pot still (een stookketel) die samenwerkt met een column still (een stookkolom).

De basis spirit wordt opgedeeld in een Head, een Heart en een Tail. Het “Hart” is de meest zuivere deel van het stookproces dat gebruikt wordt om gin mee te maken. Het “Hoofd” en de “Staart” worden verzameld om bij het volgende stookproces terug toegevoegd te worden en nogmaals mee te distilleren. Met andere woorden: niets gaat verloren!

We hebben nu wel al een zeer zuivere alcohol maar nog steeds geen gin.

De alcohol die men zo bekomen heeft, wordt versneden tot op 50% alcohol volume waar alle botanicals aan toegevoegd worden om die dan 12u te laten macereren.

De botanicals die gebruikt worden in de Adnams Gin zijn:

  • Jeneverbes

  • Zoete sinaasappel

  • Hibiscusbloemen

  • Koriander

  • Liswortel

  • Citroenschil

Na de maceratietijd worden alcohol en botanicals een laatste keer gedistilleerd en bekomen we eindelijk onze gin!

Tastingnotes:

Neus:

Citrusfruit is het eerste dat ik krijg van zodra ik aan de gin ruik, daarna komen er koriander, jeneverbessen en een florale geur bij. Wat mij ook opvalt is een melkachtige geur.

Na toevoeging van de nodige druppels water wordt deze Adnams vrij geparfumeerd en een beetje zoetig.

Al bij al geen slechte neus, maar zeker niet complex, eerder saai en vlak.

Smaak:

Bij de eerste nip is hij vrij zacht, maar dan wordt hij heel snel pikant en branderig. Het citrusfruit dat ik had bij de neus zit er ook in maar vrij verborgen, de floraligheid is dan wel weer heel herkenbaar aanwezig.

Na toevoegen van water wordt hij een beetje zoet en komt er een havermoutachtige smaak naar voren.

Finish:

Een heel branderige finish met een bittertje, maar verder weinig extra.

Puur heb ik hier zeker geen wauw gevoel bij, hopelijk overtuigt hij me meer in een Gin & Tonic!

Gin & tonic:

Ik kan hier eigenlijk maar één echte tip geven: wil je met deze Adnams een enigszins aanvaardbaar

lekkere Gin & Tonic bekomen, dan zal de tonic superdroog moeten zijn.

Nu hoor ik verschillende lezers al denken: “oei!”.

Ja, je mag gerust zeggen dat er een dikke “oei” in dit verhaal zit: zeep!

Het zit namelijk zo: als je de Adnams drinkt met een zachte of zoetere tonic, dan krijg je een ‘zepige’ Gin & Tonic! Persoonlijk vind ik dat helemaal niet lekker.

De tonics die mij het “beste” resultaat bezorgden waren: Goldberg dry, Gasco bitter dry, San Pellegrino Old, KAS Blue tonic en de Dry versie van de Erasmus Bond reeks. Bij gebruik van deze tonics bleef het ‘zepige’ enigszins aanvaardbaar.

Garnituur:

Hier ga ik weeral in functie van de zeep een bittere garnituur kiezen in de vorm van een citroen & sinaasappel zeste.

Conclusie:

Spijtig, maar ik kan hier zeker niet positief over zijn.

Ik heb het hierboven al dikwijls gezegd en het wordt misschien afgezaagd, maar de zeep in deze gin stoot mij PERSOONLIJK heel erg tegen de borst.

Daarom is deze Adnams Copperhouse voor mij een ‘basement gin’: de kelder in om daar stof te vergaren, mijn score zal dan ook in die richting gaan!

Score:

3,6/5 en dan ben ik nog positief.

Voor wie het niet eens is met mijn score: laat die pek en veren maar, het is mijn persoonlijke mening en er is helemaal niks mis met een andere opinie!

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie : K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

0 op 5 staat voor:

Opgepast! Afblijven! Hier word je blind van!

Tussen 1 en 2 op 5 staat voor :

Juist goed genoeg om de afvoer mee te ontstoppen!

Tussen 2 en 3 op 5 staat voor:

Enkel geschikt om mijn verfborstels mee uit te wassen!

Tussen 3 en 4 op 5 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets en vind ik niet meer de moeite om te kopen.

Tussen 4 en 4,4 op 5 staat voor:

Alright! Nu komen we er! Hier word ik al blij van! Die ga ik zeker nog eens kopen!

Vanaf 4,5 op 5 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding! Top twintig materiaal!

5 op 5 staat voor:

Is nog niet gemaakt of ben ik in de 475 gins die ik al geproefd heb nog nooit tegen gekomen!

bottom of page