top of page

Coineanach Batch 3

Coineanach batch 3.

De Coineanach gin kennen we al van de vorige twee artikels, maar om het snel nog even samen te vatten: Jos en Tanya van restaurant “t’ Konijntje” in Kwaremont maken steeds een huisgin. Ze kopen een basisgin in bij een gereputeerde stoker van jenever en laten hun gin dan rijpen op een eikenhouten vat.

Zo was het bij batch 1 & 2, maar bij batch 3 is Jos toch iets anders te werk gegaan.

Deze keer liet hij een deel van de gin acht dagen rijpen op het Frans eiken vat en een deel acht dagen op een splinternieuw Amerikaans eiken vat.

Dat laatste vat vulde Jos eerst een tijdje met whisky om het een “coating” te geven.

De 3de batch van de “konijnengin” heeft daardoor veel minder lang gerijpt dan de eerste twee, een raad die ik Jos gegeven had.

Waarom? Wel, omdat ik de basisgin wel lekker vond zonder dat die een rijping gekregen had en ik van oordeel was dat een kleine periode zou volstaan om de gin een mooie gelaagdheid te geven, zonder de basissmaken te overheersen.

Tasting note:

Neus:

Mooie jeneverbessen met de koriander als back-up, dan wordt hij vrij aards door de engelwortel. Gerookte sinaasappels en vanille zitten er ook in.

Smaak:

Een mooi zoet, rond begin die daarna jeneverbessen brengt en terug iets rokerigs heeft. Lekker vettig is hij ook, met drop en iets anijsachtigs, de sinaasappels komen ook terug naar voren.

Finish:

Een vrij lange pikante finish die droog eindigt.

Gin & tonic:

Ik opteer voor een neutrale, maar zachte tonic: de AQ Monacoof de Thomas Henry. Deze tonic zorgt ervoor dat de gin mooi zijn verhaal kan vertellen in de Gin & Tonic.

Garnituur:

Ik gebruik een zeste van sinaasappel en limoen.

Conclusie:

Jos en Tanya hebben weeral voor een lekkere gin gezorgd die menig bezoeker van hun restaurant zal overtuigen.

Score:

De score die ik aan de derde batch van de Coineanach geef is dezelfde als bij de tweede: 4,2 / 5.

bottom of page