top of page

Edinburgh Cannonball

Edinburgh Cannonball Navy Strength Gin.

Vandaag gaan we het hebben over het grote broertje van de Edinburgh Gin: de Cannonball Navy Strength Gin op maar liefst 57,2%!

Naast de beduidend hogere abv zijn er nog 2 verschillen met de standaard Edinburgh: er werd een dubbele portie jeneverbessen gebruikt en er is ook Szechuan peper aan toegevoegd.

Tastingnote:

Neus:

Anders dan bij de standaardversie is hier van het aardse karakter bijna geen sprake! Nee, hier eisen de jeneverbessen een hoofdrol op! We kunnen gerust zeggen dat hij een vrij zoete geur heeft met sporen van dennenaalden en een frisheid van citroenen. Een vrij klassieke old style Engelse gin neus.

Smaak:

Een mooie, vettige, ronde aanzet die dan toch wel vrij hard beïnvloed wordt door de 57,2%. Het zoete van in de geur zet zich door, maar er komt een pikant, peperig kantje bij (“witte peper”, stond in mijn oorspronkelijke proefnotitie). De jeneverbessen eisen ook hier weer de hoofdrol op, koriander komt eveneens piepen.

Finish:

Een lange, droge afdronk die mooi fruitig eindigt op citrusfruit.

Gin & tonic:

Net zoals bij de standaardversie ga ik het hier ook strak en puur houden en de gin de hoofdrol laten spelen (dat is ook niet moeilijk met zijn sterk karakter!) en kies voor het genre Thomas Henry, Goldberg, Aq Monaco en de Erasmus Bond Classic of Dry Tonic.

De producent zelf raadt het gebruik van sinaasappel bitters aan, maar omdat niet iedereen die in huis heeft kan je daarom best een tonic gebruiken die mooi droog is en toch een beetje sinaasappel in zich heeft. De beste keuze is dan de East Imperial Burma Tonic.

Garnituur:

Als garnituur ga ik een zeste van sinaasappel en een paar tasmaanse peper bessen toevoegen.

Conclusie:

Tja, ik zal het kort houden, deze Edinburgh Cannonball is top! Ik kan liefhebbers van klassiek droge Britse gin enkel aanraden deze gin stante pede te gaan kopen!

Score:

4,4/5

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie : K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

0 op 5 staat voor:

Opgepast! Afblijven! Hier word je blind van!

Tussen 1 en 2 op 5 staat voor :

Juist goed genoeg om de afvoer mee te ontstoppen!

Tussen 2 en 3 op 5 staat voor:

Enkel geschikt om mijn verfborstels mee uit te wassen!

Tussen 3 en 4 op 5 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets en vind ik niet meer de moeite om te kopen

Tussen 4 en 4,4 op 5 staat voor:

Alright! Nu komen we er! Hier word ik al blij van! Die ga ik zeker nog eens kopen!

Vanaf 4,5 op 5 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding! Top twintig materiaal!

5 op 5 staat voor:

Is nog niet gemaakt of ben ik in de 488 gins die ik al geproefd heb nog nooit tegen gekomen!

bottom of page