top of page

Makar Glasgow Gin :

Vandaag richten we opnieuw de spots op een Schotse Gin: de Makar Glasgow Gin. De gin wordt sinds 2014 gestookt in – jullie raden het nooit! – Glasgow en ontleent zijn naam aan het Schotse woord voor “dichter”.

Botanicals:

  • Jeneverbessen

  • Koriander

  • Engelwortel

  • Citroen

  • Zoethout

  • Zwarte peper

  • Rozemarijn

De gin wordt gestookt in Annie, een koperen distilleerkolf van 450 liter groot, aangekocht bij de firma Carl in Duitsland.

Tasting notes:

Neus:

We kunnen gerust zeggen dat de jeneverbessen onmiddellijk de hoofdrol opeisen, maar ze worden wel ondersteund door een aardse geur van dennen & engelwortel. Daarna krijgt ook de koriander een mooie rol in dit verhaal, samen met een zoete frisheid van citrusfruit.

Uit de neus kan ik onmiddellijk opmaken dat deze Makar Gin mij echt gaat overtuigen. Waarom? Dry Baby! Dry!

Smaak:

Een vrij zachte, frisse (citrus) aanzet die dan mooi pikant wordt. Vanzelfsprekend spelen de jeneverbessen ook hier de eerste viool! Daarna krijg ik terug een zoete (zoethout!), maar vrij aardse ondertoon.

Met andere woorden: de smaak ligt helemaal in het verlengde van de geur.

Wat mij echt wel kan bekoren is de mooie droogheid van deze Makar.

Finish:

Vrij lange, droge tot heel droge afdronk, die mooi fris eindigt! Ja, hoor, dit is echt my cup of tea!

Met deze Makar moet je volgens mij een hemels lekkere Dry Martini kunnen maken.

Gin en tonic:

Ik raad eigenlijk aan om hem strak en puur te houden net zoals de gin zelf. Daarom serveer ik hem met een Erasmus Bond Classic, fans van een echt droge G&T kunnen de Erasmus Bond Dry gebruiken. De combinatie met een San Pellegrino Old Tonic is ook heel lekker!

Voor de “fruitige fans” raad ik de East Imperial Yuzu of Burma aan.

Garnituur:

Als garnituur voeg ik een zeste van citroen toe en een paar jeneverbessen. De fabrikant zelf raadt een ringetje van groene chilipeper aan (zonder de pitjes!) en raar maar waar ... ook dat werkt fantastisch!

Conclusie:

Ik kan eens te meer concluderen dat ze aan de overkant van de Noordzee echt wel weten hoe ze super gin moeten maken en als liefhebber van droge gin past deze Makar dan ook volledig in mijn kraam.

Ben je daarentegen liefhebber van zachte, licht zoete, fruitige gin, dan blijf je best weg van deze Makar.

Hou je van echt traditionele gin of - beter gezegd - van ECHTE gin, dan zit je hier aan het juiste adres! Een gin zoals gin eigenlijk altijd zou moeten zijn: droog, met overtuigend jeneverbessen en een frisse afdronk!

Score:

Ik geef deze Makar daarom een hele mooie 88/100 en daardoor komt hij vrij hoog in mijn persoonlijke top 50!

Jep, jullie hebben het goed gezien: ik heb mijn puntensysteem aangepast naar een schaal op 100! Ik ben van mening dat je moet durven evolueren en daarom heb ik beslist om mijn manier van scores geven te veranderen.

Door alles op 100 te zetten kan ik nog meer onderlinge verschillen aangeven en nuances leggen. Vroeger was een 4,3 een hele goede score, maar soms had ik het gevoel dat sommige gins een 4,25 of 4,35 verdienden. Omdat mij dat een beetje een belachelijke manier van scores geven leek, heb ik daarom mijn systeem veranderd en wordt alles volgens mij duidelijker.

Ik ga dan ook stelselmatig alle scores aanpassen die ik tot nog toe heb gegeven.

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie: K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

Van 0 tot 19 op 100 staat voor:

Opgepast! Afblijven! Hier word je blind van!

Tussen 20 en 39 op 100 staat voor:

Juist goed genoeg om de afvoer mee te ontstoppen!

Tussen 40 en 59 op 100 staat voor:

Enkel geschikt om mijn verfborstels mee uit te wassen!

Tussen 60 en 69 op 100 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets! Niet de moeite om nog eens te kopen!

Tussen 70 en 79 op 100 staat voor:

We zijn er bijna, maar echt helemaal overtuigd ben ik nog steeds niet! Een twijfelgeval!

Tussen 80 en 89 op 100 staat voor:

Alright! Hier word ik al heel blij van! Die ga ik zeker nog eens kopen! Top 50 materiaal!

Vanaf 90 op 100 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding! Top twintig materiaal!

100 op 100 staat voor:

Is nog niet gemaakt of ben ik in de 491 gins die ik al geproefd heb nog nooit tegengekomen!

bottom of page