top of page

Tanneke gin.

Vandaag ga ik jullie kennis laten maken met een gin waar een luguber verhaal bij hoort: de TANNEKE GIN.

Het is een waargebeurd, ontroerend verhaal over liefde, passie en hekserij en het speelt zich af in 1602 tussen Gottem en Tielt.

Anna Sconynckx, beter gekend als Tanneke, was een bloedmooie vrouw, door veel mannen aanbeden, maar gelukkig getrouwd met een boer en moeder van vier kinderen.

De baljuw, haar neef en edelman, duister, wreed en sluw, was verliefd op haar en wou haar voor zich hebben.

Nadat Tanneke hem meermaals afwees, werd hij des duivels en beschuldigde haar onterecht van hekserij.

De beschuldigingen stapelden zich snel op en zo werd Tanneke al gauw in ieders ogen een heks en werd ze door iedereen gemeden. Erger nog: na verloop van tijd werd ze opgepakt en gemarteld om haar hekserij te bekennen, maar het niet vast of ze dat ook werkelijk deed. Hoedanook, Tanneke stierf niet op de brandstapel, maar na maandenlange foltering.

Enkele uren na haar dood kwam de griffier aan in het dorp, riep alle boeren, burgers en buitenlui rond zich en las de rechtsuitspraak voor aan het volk: Tanneke werd onschuldig bevonden tot het tegendeel bewezen werd!

Eén van de beschuldigingen die tegen Tanneke werd geuit zou het vermoeden zijn geweest dat zij gebruik maakte van geneesachtige kruiden om kwaaltjes bij haar kinderen, binnen het gezin en bij de dieren op het boerenhof te verhelpen.

De Tanneke Gin werd dan ook gemaakt op basis van de geneesachtige kruiden die zij toen zou hebben gebruikt.

De kruiden die het meest op de voorgrond treden zijn brandnetel, zoethout en hop. Die macereren namelijk apart van het basisdestillaat en worden pas na het maceratieproces aan de London Dry toegevoegd?

Tastingnote:

Neus :

Onmiddellijk krijg ik koriander op de neus die dan overweldigd wordt door een lookgeur. Na een tijdje krijgt hij ook iets fris en moutigs in de neus en komt er brandnetel door, maar je moet er genoeg tijd over laten gaan zodat de look eerst een beetje verdwijnt.

Spijtig dat die look zo overheerst, want ik merk dat er nog veel meer kruiden inzitten, maar ik krijg ze niet genoeg door om ze volledig te herkennen.

De lookgeur doet mij ook direct denken aan een gin die ik reeds eerder besproken had van de Bassets Distillery, de Bardò 27 gin.

Smaak:

Bij de eerste nip komt de look ook hier onmiddellijk tot uiting, maar die maakt na een tijdje wel plaats voor andere smaken zoals brandnetel, rabarber, klimop en jeneverbessen. Daarna krijgt hij een grassige, vuile smaak.

Finish:

Een vrij branderige, middellange finish met veel brandnetel

Ik moet zeggen dat ik puur niet echt overtuigd ben van ons Tanneke, hopelijk komt het goed in een Gin & Tonic.

Gin & Tonic:

Hier opteer ik voor 2 verschillende combinaties namelijk de Erasmus Bond Botanical en voor de Thomas Henry.

Garnituur:

Omdat ik hem een beetje fraicheur wil geven opteer ik hier voor een takje citroenverbena en enkele jeneverbessen.

Conclusie:

Ik moet spijtig genoeg zeggen dat ik PERSOONLIJK niet wild ben van ons Tanneke. Er zijn een paar zaken die me tegen de borst stoten, zoals de overdreven look.

Let wel, het is nu niet dat de Tanneke Gin walgelijk is, zeker niet, stookfouten zitten er ook niet in, maar het is gewoon niet mijn ding.

Score:

De score is daarom niet aan de hoge kant.

Ik geef de Tanneke een 79/100 en zo komt hij in een categorie terecht van gins die ik spijtig genoeg niet opnieuw zou kopen.

Ik heb ook mijn bedenkingen bij het deja-vu gevoel dat ik kreeg. Hopelijk zet zich dit niet verder in de volgende gin die ik ga bespreken van dezelfde stokerij, de Alidor gin!

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie: K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

Tussen 60 en 69 op 100 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets.

Tussen 70 en 79 op 100 staat voor:

Is weeral iets beter maar nog niet goed genoeg om in mijn kast te staan.

Tussen 80 en 85 op 100 staat voor :

Nu beginnen we er te komen, maar echt helemaal overtuigd ben ik nog niet. Zeg maar de twijfel gevallen.

Tussen 85 en 89 op 100 staat voor:

Alright! Hier word ik al blij van. Die zou ik nog eens kopen. Top 100 materiaal.

Tussen 90 en 95 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding, echte topper! Top vijftig materiaal!

Tussen 96 en 100 staat voor:

Ben ik in de 494 gins die ik al geproefd heb nog maar 1 keer tegen gekomen!

96/100 : Tarquin’s Dry Gin The Nomadic Limited Edition.

bottom of page