top of page

Shortcross gin

SHORTCROSS GIN

De teller staat op 500

Vandaag is een feestelijk moment! Gin UR Way proefde zijn 500ste gin! Jawel, jullie lezen het goed: liefst 500 gins heb ik al “achter de kiezen” en dat laat ik niet onopgemerkt voorbijgaan! Speciaal voor de gelegenheid presenteer ik in samenwerking met Kurt Heddebauw van G&Teasing een uitgebreide review van de Shortcross Gin. Niet toevallig, want de Shortcross Gin is zowat een “gemeenschappelijke” ontdekking van Kurt en mij , een pareltje die we op onze trip naar Junipallooza in Londen van juni dit jaar ontdekten. Een unieke gin voor een unieke gelegenheid, dus! Ons artikel wordt trouwens ook, net zoals de Sipsmith review van een tijdje terug (link!) https://www.facebook.com/Gin.ur.way/posts/1146073532122998

in het Engels vertaald en doorgestuurd naar de mensen van Shortcross. Voor ik mijn tasting notes presenteer geef ik dus eerst het woord aan Kurt om de ontstaansgeschiedenis van de distilleerderij uit de doeken te doen, veel leesgenot!

De verloren kunst van het distilleren terug naar Noord-Ierland gebracht

Toen David Armstrong, een gewezen ingenieur uit Belfast, en Fiona Boyd, nog steeds halftijds

kostendeskundige, met elkaar trouwden in 2011 wisten ze al dat ze iets in de voedingsindustrie wilden gaan doen. Liefhebbers als ze waren van lekker eten en drinken viel hun keuze op het produceren van hun eigen gin, een idee waar Fiona al langer mee speelde. Ze wilde de kunst van het distilleren terug naar Noord-Ierland brengen, naar het voorbeeld van de duizenden (vaak illegale) whisky stokers die Ierland de afgelopen 300 jaar rijk geweest was voor het verval zich begin vorige eeuw inzette, voornamelijk als gevolg van een handelsoorlog met Groot Brittannië en de Drooglegging in Amerika.

Kosten noch moeite werden gespaard om in 2012 in Crossgar, in de provincie Down, de eerste – en voorlopig enige – Noord-Ierse craft gin distillery op poten te zetten op het Rademon Estate, familie eigendom van Fiona’s vader Frank Boyd, vastgoedontwikkelaar en een van de rijkste mensen in Noord Ierland. Het koppel gebruikte elk vrij weekend en elke vakantie die hun toenmalige voltijdse jobs toelieten om de wereld rond te reizen om zich theoretisch én praktisch te scholen in het distilleren van gin.

Ze wilden een unieke en speciale gin creëren, door – om het in wijntermen uit te drukken – gebruik te maken van het terroir dat het familiedomein hen bood: mineraalrijk water van hun eigen bron en natuurlijke, met de hand geplukte botanicals om de aroma’s en smaken van de tuinen en de bossen rond Rademon weer te geven.

Die ingrediënten worden tot gin verstookt op een indrukwekkende manier: David en Fiona combineerden een koperen stookketel van 450 liter met twee rectificeerkolommen, op maat gemaakt bij het Duitse familiebedrijf Carl. Elke kolom heeft zeven individuele geperforeerde platen, waardoor de mate van reflux in het distilleerproces van nabij gecontroleerd en aangepast kan worden.

Elke stookbeurt (batch in het Engels) levert telkens tussen de 200 en 300 flessen op, die één voor één met de hand worden gebotteld, gelabeld, in wax gedopt en gesigneerd. Met andere woorden: elke fles is even uniek als de gin zelf!

Geschiedenis en erfgoed in een fles

Van een unieke fles gesproken: een premium product smeekt om een premium verpakking en dus spaarden David en Fiona opnieuw kosten noch moeite om hun gin zo mooi mogelijk te presenteren.

Net zoals de ingrediënten van de gin uit de nabije omgeving komen, zo kreeg ook de naam een verwijzing mee naar het lokale erfgoed. Het dorp waar de distilleerderij is gevestigd heet Crossgar, dat vertaald in het Gaelic ‘An Chrois Ghearr’ betekent: “the short cross” in het Engels!

Om die lokale verankering en historische verwijzing grafisch om te zetten en hun gin een visuele stijl mee te geven voor het hogere marktsegment namen David en Fiona het designbureau Paperjam onder de arm. Die ontwierpen een label dat eeuwenoud vakmanschap en Middeleeuws ambacht uitstraalt en expliciet verwijst naar de “short cross”. Op de klassieke fles staat prominent immers een “short cross penny” afgebeeld, een tiende-eeuws muntstuk, het eerste dat ooit in Dublin werd gesmeed in opdracht van Henry III als een manier om Iers zilver te exporteren. Het designbureau vond zo’n oude munt terug en maakte er hoge resolutie scans van die samen met het lettertype, de zilveren, koperen en zwarte opdrukken en het perkament papier expliciet de link leggen naar het Middeleeuws erfgoed. Het dubbelzijdig bedrukt label (kijk eens door de fles naar de achterkant er van!) vermeldt voorts het batch nummer en een korte persoonlijke proefnotitie. Een prachtfles, als je het ons vraagt!

Tasting Note door Gin Ur Way

Mijn tasting note werd zoals gewoonlijk (en zoals het hoort!) gemaakt zonder voorafgaand de botanicals te kennen of artikels over de Shortcross Gin te lezen. De tekst van G&Teasing en de proefnotities van Gin Ur Way onstonden dan ook onafhankelijk van elkaar en werden later samengevoegd tot één tekst!

Neus:

Je kan gerust zeggen dat we onmiddelijk een florale geur krijgen van vlierbloesem, daarna wordt de gin mooi fris. Koriander en jeneverbessen zitten er natuurlijk ook in. Wat me opvalt is een florale frisheid, perfect aangevuld met aardse geuren.

Smaak:

Een ronde, gelaagde aanzet met jeneverbessen, citrus en koriander. Terug de frisheid die ik in de neus had, echt een aparte frisheid, niet eentje van citrus, munt of eucalyptus, meer eentje van groen fruit. Raar ik weet het, maar dat is wat ik proef en ik vind het vervelend dat ik er mijn vinger niet kan opleggen! Daarna wordt hij mooi pikant op witte peper om dan terug een bloemigheid van vlierbloesem te krijgen. Super complex is het minste wat ik kan zeggen, maar ook heel zacht, rond en gelaagd.

Finish:

Een middellange, droge finish met een overtuigende aardsheid van jeneverbessen en een bittertje van cassia.

Botanicals

Het koppel wilde een klassieke gin maar met een moderne twist, iets floraler, geuriger en aromatischer dan de London Dry stijl. Samen begonnen ze de omgeving af te speuren naar geschikte lokale botanicals en kwamen na veel testen en proeven uit op verse groene appels, hand geplukte vlierbessen, vlierbloesem en wilde klaver.

Die worden samen met geïmporteerde jeneverbessen, korianderzaadjes, citroenschillen, sinaasappelschillen en kassiepijp zeer langzaam opgestookt in een zuivere tarwe alcohol en uiteindelijk gebotteld op een relatief hoge alcoholgraad van 46% om de smaken beter tot hun recht te laten komen en de zachtheid te bevorderen. Het exacte recept blijft echter een goed bewaard geheim!

Toekomstplannen

De “Shortcrossers” zijn onlangs ook begonnen met de productie van hun eerste Ierse whisky, op de markt verwacht eind 2018 – begin 2019.

Daarnaast staat ook een bezoekerscentrum met rondleidingen in de distilleerderij in de steigers, het eerste van zijn soort in Ierland.

Perfect Serve door Gin UR Way

Als tonic gebruik ik hier vanzelfsprekend een neutrale tonic, eentje die de gin helemaal tot zijn recht laat komen. Ik heb een hele resem tonics geprobeerd (neem maar eens een kijkej op mijn Instagram account!) en mijn voorkeur gaat naar de Erasmus Bond Dry, die zorgt voor een uiterst pure en droge Gin & Tonic die de complexiteit van de Shortcross benadrukt. Wat zeker ook heel goed werkte is de pure Thomas Henry: hier was de complexiteit van de gin iets minder aanwezig maar de mooie parel was dan zeker weer een plus punt. De derde plaats was een ex aequo tussen de Gents Swiss Roots Tonic en de Erasmus Bond Botanical Tonic. Ik vond het aardse karakter van de Gents heel goed passen bij de Shortcross, maar juist dat aardse zorgde er dan weer voor dat het iets te zoet werd voor mij. De Erasmus Bond Botanical overheerste iets te veel, waardoor de gin wat naar de achtergrond verdween.

Garnituur:

De garnituur die ik gebruik werd ons aangeraden door de mensen van Shortcross Gin zelf en waarom zou ik die veranderen als ze perfect werkt?

Ik gebruik een zeste van roze pompelmoes in combinatie met een klein takje basilicum. De basilicum zorgt ervoor dat de jeneverbessen mooi hun stempel kunnen drukken en de pompelmoes geeft de G&T een frisse, fruitige finish.

Conclusie:

Zoals jullie al konden opmaken uit mijn tasting note vind ik deze Shortcross Gin een echte topper, het is – het spreekwoord indachtig – alsof een engeltje op je tong plast.

Score:

Na mijn lofzang kan ik natuurlijk niet anders dan deze Shortcross Gin een hoge score geven! Hij kriigt een DIKKE 94/100, waardoor hij heel hoog binnenkomt in mijn persoonlijke top 50!

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie: K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteurs mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Bronnen

website Paperjam

website Craft Gin Club

website Belfast Telegraph

website Shortcross Gin

website Ginfoundry

Ian Buxton: “101 gins to try before you die”

Scores:

Tussen 60 en 69 op 100 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets.

Tussen 70 en 79 op 100 staat voor:

Iets beter, maar niet goed genoeg om in mijn kast te staan.

Tussen 80 en 85 op 100 staat voor :

We komen er stilletjesaan wel, maar echt helemaal overtuigd ben ik nog niet. Een twijfelgeval, zeg maar.

Tussen 85 en 89 op 100 staat voor:

Allright! Hier word ik al blij van! Die zou ik nog eens kopen! Top 100 materiaal!

Tussen 90 en 95 staat voor:

Yes! Geef me maar meteen een hele doos! Heel erg mijn ding, een echte topper! Top 50 materiaal!

Tussen 96 en 100 staat voor:

Ben ik in de 500 gins die ik al geproefd heb nog maar 1 keer tegen gekomen!

96/100 : Tarquin’s Dry Gin The Nomadic Limited Edition.

bottom of page