top of page

Steam Gin.

Steam gin.

Vandaag stel ik jullie graag de Steam Gin voor, een nieuwe Belgische gin, geesteskindje van Kurt De Smet en Lu Puttemans. Kurt en Lu zijn al lang fan van gin en speelden al een hele tijd met het idee om een eigen gin op de markt te brengen, ze wilden geen gin zoals er dertien in een dozijn gaan, maar dit hebben we natuurlijk al vaker gehoord! “The proof of the pudding” is ook hier uiteraard “in the eating”, maar voor we ons oordeel geven eerst nog een beetje extra achtergrondinformatie.

Het hart van deze gin wordt gestookt in Balegem, bij stokerij Van Damme. Men stookt er al sinds 1862, alsof we nog steeds in de 13de eeuw leven, met een authentieke stoommachine op kolen! Het gebruikte graan wordt op de boerderij geteeld en de alcohol wordt binnen de muren gestookt. De Steam Gin wordt hier gemaakt, maar de uiteindelijke blend en botteling gebeurt bij VDS te Aalst.

Tastingnote:

Neus:

Het eerste wat me opvalt is dat deze gin een hele zachte, niet-alcoholische en zuivere geur heeft, die dan een hele frisse twist krijgt. Het is niet zozeer een geur van citrusfruit maar meer eentje van zoetige fruitsnoepjes, die evolueert naar geraspte sinaasappelschillen. De jeneverbes laat zich maar heel beperkt gelden.

We zijn vrij enthousiast over de geur, nu nog hopen dat het zich verderzet in de smaak!

Smaak:

Net zoals in de geur is de aanzet hier ook heel zacht.

Sinaasappel is het eerste wat ik krijg, daarna wordt hij vrij pikant en peperig, aangevuld met de jeneverbes.

Ik kan niet zeggen dat ik verder nog veel andere dingen bij krijg en blijf hierdoor toch wel een beetje op mijn honger zitten. Ik hou een gevoel over van “het zit er nog aan te komen, maar helaas er komt niets meer bij”.

Finish:

Een middellange, pikante afdronk die de binnenkant van mijn lippen mooi droog maakt. De kweepeer die ik graag in het midden van mijn smaak had gehad (maar er niet was!) zorgt nu wel voor een mooi bittertje op het einde.

Botanicals:

  • Jeneverbes

  • Koriander

  • Geheime citrus

  • Kardemom

  • Kweepeer

  • Linde

  • Korenbloem

  • Verschillende pepers

Gin & tonic:

In de G&T combinatie zou ik twee verschillende tonics willen suggereren. Als eerste mogelijkheid ga ik voor de pure AQ Monaco Tonic, waardoor de gin er mooi door komt zonder veel extra’s.

Als tweede mogelijkheid opteer ik voor de East Imperial Burma Tonic, die een extra fruitigheid aan de Gin & Tonic geeft.

Garnituur:

Ik stel een combinatie voor van een dun sinaasappelwieltje met een zeste van roze pompelmoes.

Conclusie:

Zoals ik al een beetje aangaf, hou ik aan deze gin een twijfelgevoel over. Waarom?

Wel, enerzijds is deze Steam Gin een zuivere, fruitige gin met een mooi droog einde, maar anderzijds mis ik een beetje extra complexiteit en blijf ik voor een stuk op mijn honger zitten. Twijfel … twijfel … twijfel …

Score:

Ik was er onmiddellijk uit dat de score tussen de 85 en 88 zou liggen, gewoon omdat ik van mening ben dat dit een gin is waar ik zeker nog eens van wil genieten.

Om er een definitieve score op te kleven ben ik eens gaan kijken in mijn top 100 van Belgische gins om te weten welke gins ik tussen 85 en 88 had gegeven.

Na veel wikken en wegen ben ik tot een score van 87/100 gekomen. Geen topscore dus, maar wel eentje waar ze mijns inziens best tevreden mee mogen zijn!

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie: K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

Tussen 60 en 69 op 100 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets.

Tussen 70 en 79 op 100 staat voor:

Is weeral iets beter maar nog niet goed genoeg om in mijn kast te staan.

Tussen 80 en 85 op 100 staat voor :

Nu beginnen we er te komen, maar echt helemaal overtuigd ben ik nog niet. Zeg maar de twijfel gevallen.

Tussen 85 en 89 op 100 staat voor:

Alright! Hier word ik al blij van. Die zou ik nog eens kopen. Top 100 materiaal.

Tussen 90 en 95 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding, echte topper! Top 50 materiaal!

Tussen 96 en 100 staat voor:

Ben ik in de 528 gins die ik al geproefd heb nog maar 1 keer tegen gekomen!

96/100 : Tarquin’s Dry Gin The Nomadic Limited Edition.

bottom of page