top of page

Eaglesburn gin 47%

Vandaag gaan we ons licht laten schijnen over de nieuwe Nederlandse Eaglesburn Distillery gin.

De Eaglesburn distillery is een microdistilleerderij uit Doesburg, oorspronkelijk opgestart in Arnhem met het doel om whisky te produceren. Medio maart vorig jaar is eigenaar en Master Distiller Bart Joosten gestart met produceren van zijn gin. Op dit moment zijn er zelfs 2 verschillende gin producten: enerzijds een compleet nieuwe Navy Strength versie (onze fles is van batch 1, bottle 8 en is gestookt op 17/01/2017) en anderzijds een “normale” 47% versie, maar beide zijn heel verschillend door het gebruik van gedeeltelijk andere botanicals. In dit artikel gaan we ons alleen bezighouden met de normale versie op 47%, de navy strength is voor een volgende keer.

De 47% versie is gemaakt met 16 botanicals:

  • Kaneel

  • Kruidnagel

  • Anijs

  • Steranijs

  • Jeneverbessen

  • Limoenschil

  • Citroenschil

  • Koriander

  • Tijm

  • Nootmuskaat

  • Maanzaad

  • Komijnzaad

  • Kardemom

  • Venkel

  • Gemberschaafsel

  • Dragon

Hoog tijd voor onze tastingnote:

Neus:

Een frisse Anijs/drop geur is het eerste dat me tegemoetkomt, daarna komen ook jeneverbes en koriander er mooi bij. Niettegenstaande we met een gin te maken hebben die geïnspireerd is door anijs kunnen we hier toch spreken van een vrij traditionele geur.

Als hij een tijdje in het glas is blijven zitten wordt hij ook vrij floraal en kruidig. Van zodra we een paar druppeltjes water hebben toegevoegd komt de drop/anijs geur in samenspel met de jeneverbessen helemaal naar boven.

Smaak:

Een mooie zachte, ronde aanzet met een vettig mondgevoel, dan zet de anijs zich volledig op de voorgrond met een frisse aardsheid. De jeneverbessen eisen zich ook een mooie rol op, aangevuld met een zoete peperigheid van kruidnagel en kaneel.

Na toevoegen van enkele druppeltjes water verdwijnen anijs en drop een klein beetje meer naar de achtergrond en komen de kaneel en het

citrusfruit iets meer naar de voorgrond, maar mooi aards blijft hij zeker.

Je kan hier eigenlijk opnieuw spreken van een traditionele smaak, maar dan wel aangevuld met anijs en drop aroma’s.

Finish:

We gerust zeggen dat hij een middellange pikant-droge afdronk heeft.

Gin&Tonic:

Ik zou hier opteren voor een pure tonic, kwestie van de aardse smaken niet te contrasteren of te verdoezelen. Daarom gebruik ik een Thomas Henry of een Erasmus Bond Classic! Ben je liefhebber van een droge Gin & Tonic, ga dan zeker eens voor de dry versie van de Erasmus Bond!

Garnituur:

De fabrikant raadde me als garnituur een steranijs en een kaneelstokje aan, maar dat gebruik ik niet graag als garnituur. Al te vaak zijn anijs en kaneel te overheersend, dus opteer ik hier voor een klein stukje gember in combinatie met een zeste van citroen.

Zo krijgt hij een lekkere frisse twist!

Conclusie:

Ondanks het feit dat ik eigenlijk helemaal geen liefhebber ben van anijsgetinte gins was ik best wel tevreden over deze Eaglesburn classic gin. Het anijs/drop gevoel zit er wel in, maar overheerst zeker niet. Het gebruik van een citroenzeste in combinatie met de gember helpt daar natuurlijk ook bij.

Score:

Ik geef deze kwalitatieve gin een mooie score van 87/100.

Aangezien ik persoonlijk geen anijs-fan ben zeker geen top 20 materiaal, maar wel eentje die je me altijd mag aanbieden en waar ik zonder morren toch van zal genieten.

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie: K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

Tussen 60 en 69 op 100 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets.

Tussen 70 en 79 op 100 staat voor:

Is weeral iets beter maar nog niet goed genoeg om in mijn kast te staan.

Tussen 80 en 85 op 100 staat voor :

Nu beginnen we er te komen, maar echt helemaal overtuigd ben ik nog niet. Zeg maar de twijfel gevallen.

Tussen 85 en 89 op 100 staat voor:

Alright! Hier word ik al blij van. Die zou ik nog eens kopen. Top 100 materiaal.

Tussen 90 en 95 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding, echte topper! Top 50 materiaal!

Tussen 96 en 100 staat voor:

Ben ik in de 528 gins die ik al geproefd heb nog maar 1 keer tegen gekomen!

96/100 : Tarquin’s Dry Gin The Nomadic Limited Edition.

bottom of page