top of page

Boxy's gin .

Zoals jullie waarschijnlijk gemerkt zullen hebben, beste lezers, is het al een tijdje geleden dat ik nog eens een uitgebreide review heb gepost.

De reden hiervoor is eigenlijk tweeledig: enerzijds was het van mijn kant een beetje “op” (lees: “ik was een beetje blog-moe”), anderzijds kwamen er naar mijn gevoel eigenlijk ook geen nieuwe gins op de Belgische markt die ik genoeg de moeite waard vond om een review over te schrijven.

Daar is nu evenwel verandering in gekomen met de nieuwe gin van de gebroeders Boxy!

The Boxy’s are going GauGin! Ja, jullie lezen het goed! De gebroeders Boxy - die we natuurlijk allemaal kennen van hun culinaire televisieoptredens - hebben hun eigen gin gelanceerd in samenwerking met de mensen van GauGin.

De Boxy gin werd nauwkeurig geselecteerd door Kristof en Stefan uit de collectie van GauGin, een artisanale, in België gedistilleerde Gin met Spaanse roots. De GauGin is een exclusieve, ambachtelijke small batch gin die zijn oorsprong vindt in het pittoreske Andalusië, op het landgoed van de Belg Paul Van den Heuvel.

De Boxy’s en Paul zijn aan de praat geraakt op het jaarlijkse familiefeest van Paul, dat de Boxy’s al enkele jaren verzorgen. Kristof en Stefan brachten een bezoek aan zijn Andalusische finca om daar citroenen te selecteren om hun Boxy gin te produceren en vielen meteen voor het ecologische en biologische domein in het bijzonder waardevolle Spaanse natuurgebied.

Het hoofdingrediënt van de Boxy Gin is citroen, aangevuld met kruiden zoals wilde rozemarijn, wilde salie, wilde tijm, lavendel en jeneverbes. Je kan eigenlijk gerust zeggen dat we hier te maken hebben met de GauGin II die jullie reeds kennen, maar dan met een touch van de gebroeders Boxy.

Tastingnote:

NEUS:

Onmiddellijk veel complexe, florale en culinaire geuren: tijm, salie en jeneverbessen. De citroenen zorgen voor een frisse, fruitige twist, maar zonder te overheersen. De gekonfijte citroen die ik rook bij de GauGin II heb ik hier ook terug maar ze is meer getemperd!

Smaak:

De culinaire kruiden zoals rozemarijn, tijm en salie komen mooi naar voren, daarna wordt hij licht pikant. De aardse smaken van liswortel en koriander zitten er ook in. Echt helemaal mijn ding!

De citroen is ook hier mooi aanwezig en zorgt voor een frisse fruitigheid. Ik omschrijf hem net zoals zijn “voorvader” (de GauGin II) nog het best als een complex, fris en kruidig beestje.

Finish:

De finish is lang, met een complex boeket van kruiden, besprenkeld met citroen. De GauGin II was al een topper, hier kan ik niets anders over zeggen!

Gin&Tonic.

De gebroeders Boxy combineren hun gin het liefst met een Schweppes premium original maar ik opteer voor een Erasmus Bond Botanical tonic. Die zorgt voor een extra complexe twist.

Garnituur:

Ik gebruik een zeste van citroen, in combinatie met een takje citroentijm.

Conclusie:

Ik kan hier eigenlijk de conclusie van de GauGin II herhalen want ik ben eens te meer een enorme fan. De gebroeders Boxy hebben de juiste keuze gemaakt om hun gin te laten produceren door de mensen achter de GauGin.

Ik ga er vanuit dat ze waarschijnlijk mijn mening niet kenden, laat staan dat ze mij persoonlijk kenden, maar ik ben fan ! Ook al is het verschil tussen beide gins heel subtiel, ze zijn lang niet identiek.

Score:

Wat ik hierboven schreef vertaalt zich in een hele mooie score: 93/100!

Auteur: G.V van Gin Ur Way

Eindredactie: K.H van G&Teasing

Zonder toestemming van de auteur mag niks uit deze tekst worden overgenomen!

Scores:

Tussen 60 en 69 op 100 staat voor:

OK, dit is gin, maar verder ook niets.

Tussen 70 en 79 op 100 staat voor:

Is weeral iets beter maar nog niet goed genoeg om in mijn kast te staan.

Tussen 80 en 85 op 100 staat voor :

Nu beginnen we er te komen, maar echt helemaal overtuigd ben ik nog niet. Zeg maar de twijfel gevallen.

Tussen 85 en 89 op 100 staat voor:

Alright! Hier word ik al blij van. Die zou ik nog eens kopen. Top 100 materiaal.

Tussen 90 en 95 staat voor:

Yes! Geef me meteen maar een hele doos! Heel erg mijn ding, echte topper! Top 50 materiaal!

Tussen 96 en 100 staat voor:

Ben ik in de 528 gins die ik al geproefd heb nog maar 1 keer tegen gekomen!

96/100 : Tarquin’s Dry Gin The Nomadic Limited Edition.

bottom of page